Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De MGR SDCG kent drie programma's, waarbinnen zij de haar opgedragen taken regionaal uitvoert in vijf modules. Met er boven een kleine beheerorganisatie die voldoende is toegerust om de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De programma's met de vijf modules zijn als volgt:
- Programma Zorg met de module Inkoop Zorg;
- Programma Onderwijs met de module Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL);
- Programma Participatie met de modules WerkgeversServicepunt (WSP), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgsW) en Contractmanagement Inburgeringstrajecten.
De samenwerkingsmodule Inkoop Zorg is gericht op inkoop van maatwerkvoorzieningen voor de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Naast inkoop vindt contractbeheer, contractmanagement en contractmonitoring plaats.
Binnen de samenwerkingsmodule RBL worden de belangen behartigd van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).
De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt focust zich o.a. op de ondersteuning van werkgevers bij arbeidsgerelateerde vraagstukken met daarbij het accent op de (inclusieve) personeelsvraag en op het plaatsen van werkzoekenden/uitkeringsgerechtigden uit de bestanden van gemeenten om daarmee uitstroom uit de uitkering te bevorderen.
De module werkgeverschap SW is belast met het formeel werkgeverschap voor de ruim 1700 SW medewerkers. De MGR heeft voor de uitvoering een dienstverleningsovereenkomst met Scalabor B.V. als uitvoerend werkgever gesloten.
De module Contractmanagement Inburgeringstrajecten is belast met contractbeheer en contractmanagement van inburgeringstrajecten die de deelnemende gemeenten hebben ingekocht ten behoeve van de uitvoering van de wet inburgering.
De bestaande Modulaire Gemeenschappelijke Regeling zal gewijzigd worden vanwege wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Ook is het nodig de regeling aan te passen om dienstverlening van het Steunpunt SROI aan de bestaande samenwerkingsmodule WSP toe te kunnen voegen. Daarnaast wordt van dit wijzigingsmoment gebruik gemaakt om een nieuwe samenwerkingsmodule 6 ‘Samenwerkingsmodule facilitering overige regionale taken sociaal domein’ te implementeren. Deze samenwerkingsmodule heeft tot doel het Regionaal Portefeuillehouders Overleg ambtelijk te faciliteren en het mogelijk te maken ambtelijke regionale beleidsondersteuning bij de MGR onder te brengen. De verwachting is dat de nieuwe regeling op 1 januari 2024 in werking zal treden.
Zeggenschap
De hoofdstructuur van de MGR bestaat uit een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 11 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 21 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).
Programmadoelstelling
De deelname aan de MGR levert een bijdrage aan de programmadoelstellingen van programma 1 Economische Ontwikkeling en programma 2 Welzijn.
De beleidsvoornemens
Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren. De MGR richt zich op het regionale samenspel van afstemming, ontwikkeling en uitvoering en het versterken van de onderlinge samenhang tussen modules.
Bij de module Inkoop Zorg wordt de lijn van doorontwikkeling en kwaliteitsverbetering van de zorg als het gaat om de output/effectiviteit van de zorg en verbetering van de controle op de rechtmatigheid van de geboden zorg aan inwoners voortgezet. Er is een regionaal handhavingskader gerealiseerd waarmee de regio gezamenlijk en daadkrachtiger toezicht kan gaan uitvoeren op gecontracteerde zorg. Het ontwikkelde handhavingskader wordt uiterlijk maart 2024 uitgerold. De mogelijkheden voor het verder uitbreiden van de data-analyse en het proactief kwaliteitsmanagement zal verder onderzocht en uitgewerkt worden.
Voor leerplichttaken is door branchevereniging Ingrado in 2022 een nieuw formatierichtlijn gepubliceerd. Op basis daarvan is voor 2023 voorgesteld de formatie uit te breiden en deze te evalueren. Afgaande op de nieuwe formatierichtlijn, huidige ontwikkelingen en trends zal er in 2024 een tweede stap nodig zijn in de formatie-uitbreiding.
Vanaf 2023 wordt vanuit de regio gewerkt aan het mede ontwikkelen van de landelijke kaders en de regionale implementatie van de nieuw te vormen Regionale Werkcentra. De verwachting is dat eind 2024/begin 2025 de contouren hiervan bekend zijn en onderzocht kan gaan worden welke werkvorm het best passend is voor onze arbeidsmarkrtegio. Voor het WSP zal deze zich enerzijds toespitsen op het behouden en uitbreiden van werkgeverscontacten. Anderzijds richt zich dit op de samenwerking met en de zichtbaarheid bij gemeenten.
Vanaf 2023 is Scalabor door de gemeenten in de regio voor een periode van drie jaar opnieuw aangewezen als uitvoerder van de SW-taken voor de SW-medewerkers in onze regio. Daarmee is ook geborgd dat de MGR voor deze periode het formeel werkgeverschap voor de SW-medewerkers uitvoert. Met een opzegtermijn van een jaar dienen gemeenten zich in 2025 opnieuw te beraden over de vraag of zij ook na deze periode het formeel en materieel werkgeverschap willen blijven beleggen bij de combinatie MGR/Scalabor.
Financiële informatie
Tabel: Financieel overzicht
Jaar (bedragen x € 1.000) | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Resultaat | Bijdrage van gemeente | Bijdrage aan gemeente |
---|---|---|---|---|---|
2021 JR | 699 | 4.362 | 425 | 6.869 | 0 |
2022 JR | 685 | 4.388 | -339 | 6.696 | 0 |
2023 BEGR | 676 | 3.133 | 0 | 7.470 | 0 |
2024 BEGR | 676 | 2.995 | 0 | 7.293 | 0 |
Autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen binnen het uitvoeringsbeleid leiden in 2023 tot een aanzienlijke begrotingswijziging. Qua autonome ontwikkelingen hebben de indexaties van lonen en prijzen een aanzienlijke impact. De herziening betreft wijzigingen waarop weinig invloed uitgeoefend kan worden om de toename in kosten te beperken en heeft ook effect op de begroting voor 2024.
Risico’s
Voor de MGR geldt dat de kosten, ook in het geval de vastgestelde begroting wordt overschreden, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten volgens de vastgestelde verdeelsleutel. Om onvoorziene uitgaven op te kunnen vangen, zijn er beperkte bestemmingsreserves per module ingericht (max. 50k). Voor WgSW is dit in principe 1% van de loonsom.
Niet zozeer een risico maar wel goed te benoemen is dat door de uitvoering van deze taken bij een gemeenschappelijke regeling te beleggen, de directe autonomie met betrekking tot de uitvoering ook is overgedragen.