Financiële bestaanszekerheid | ||
Rhedense inwoners zijn financieel zelfredzaam. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
Wij stellen alle inwoners in staat om mee te doen in de samenleving. Met name de inwoners van Rheden met financiële zorgen die schulden hebben en voor meedoen zelf onvoldoende mogelijkheden vinden. We stimuleren inwoners om het inkomen zoveel mogelijk zelfstandig te verwerven, maar geven financiële ondersteuning aan die inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. We bieden actief en vroegtijdig ondersteuning aan inwoners aan die te maken krijgen met financiële hulpvragen en problematische schulden. We ondersteunen inwoners met een laag inkomen om mee te blijven doen. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
De inflatie neemt af, maar alles is afgelopen jaren duurder geworden. Inwoners zijn een groot deel van hun inkomen kwijt aan vaste lasten. Grote groepen inwoners hebben ingeteerd op de reserves. De groep met financieel kwetsbare inwoners is groot. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Maximaal 4% van de inwoners geeft aan financiële problemen te hebben | ||
93% van onze inwoners geeft aan matig of veel regie te hebben over het eigen leven | ||
Maximaal 20% van de nieuwe asielstatushouders heeft verlenging van financiële ontzorging nodig (aansluitend op het wettelijke half jaar ontzorging) | ||
Het aantal mensen met (parttime) werk naast de bijstand stijgt | ||
Rhedense inwoners maken optimaal gebruik van de ondersteuningsmogelijkheden. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
We willen dat inwoners bekend zijn met en tevreden zijn over het aanbod op het gebied van financiële hulpverlening en minimaregelingen. We willen dat er optimaal gebruik van wordt gemaakt. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Inwoners vinden het aanvraagproces ingewikkeld/bureaucratisch en haken daardoor af. Sommige inwoners zijn het vertrouwen (toeslagenaffaire) kwijt en vragen daarom liever niets aan. Een risico is dat wij inwoners niet bereiken die wel in aanmerking komen voor minimaregelingen en financiële hulpverlening. Tot slot is er een risico dat, ondanks het gebruik van onze regelingen, inwoners als gevolg van de inflatie niet meer rond kunnen komen. | ||
Beoogde resultaten: | ||
75% van de doelgroep is in het bezit van een Gelrepas | ||
75% van de inwoners uit de doelgroep is bekend met financiële hulpverlening en de minimaregelingen | ||
In 2024 beoordelen de inwoners uit de doelgroep de minimaregelingen met een 8, de maatschappelijke partners beoordelen de minimaregelingen met een 7,5 | ||
Inwoners in Rheden kunnen lezen, schrijven, rekenen en zijn digitaal vaardig. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
Onze ambitie is dat iedereen kan lezen, schrijven, rekenen en dat iedereen digitaal vaardig is. Daarom geven wij een extra impuls aan de aanpak van laaggeletterdheid. Inwoners die problemen hebben met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden, gaan we extra ondersteunen. Om mee te kunnen blijven doen in de samenleving is dit noodzakelijk. Samen met onze samenwerkingspartners van het Taalhuis (Bibliotheek Veluwezoom, ROC Rijn-IJssel en Incluzio), vrijwilligers (-organisaties) in de sociale basis, familie, buren en bedrijven, ontwikkelen we het cursusaanbod om mensen die te kampen hebben met laaggeletterdheid, te ondersteunen. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Het risico bestaat dat wij niet (tijdig) signaleren dat inwoners moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Het percentage laaggeletterden is gedaald naar 5% in 2050 | ||
In elke kwetsbare wijk is dichtbij de inwoner een cursus gericht op werk, geld, gezondheid en gezin |
Financiële bestaanszekerheid | ||
Rhedense inwoners zijn financieel zelfredzaam. | ||
Rhedense inwoners maken optimaal gebruik van de ondersteuningsmogelijkheden. | ||
Inwoners in Rheden kunnen lezen, schrijven, rekenen en zijn digitaal vaardig. |