Vernieuwing omgevingsbeleid | ||
In 2024 werken we met de Omgevingswet. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
De Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking. Met deze wet worden de regels voor het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving volledig herzien. Deze stelselwijziging behoort tot de grootste wetgevingsoperaties van Nederland en heeft grote gevolgen voor de praktijk. Het motto van de nieuwe wet is ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit’ en staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. In 2024 bereiken we dat vergunningen eenvoudig aangevraagd en verleend kunnen worden en dat ruimtelijke ontwikkelingen vanuit de gedachte van de Omgevingswet worden opgepakt. Hiervoor geldt de nog op te stellen nieuwe omgevingsvisie als leidraad en vormt het tijdelijke omgevingsplan het toetsingskader. Landelijk wordt verwacht dat de overgang de nodige complicaties met zich mee gaat brengen. In Rheden zijn alle voorbereidingen gedaan om de dienstverlening naar onze inwoners, ondernemers en organisaties zo goed mogelijk door te laten lopen. De invoering zal echter van onze organisatie en bestuur flexibiliteit en extra inspanning vragen bij het inspelen op de invoering van de wet. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Hogere kosten invoering en uitvoering nieuwe Omgevingswet en voldoende beschikbare deskundige capaciteit. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Wij voldoen aan alle 19 eisen en 8 adviezen van de VNG | ||
Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet kan aan alle 19 eisen in het overzicht ‘Minimale acties Omgevingswet’ van de VNG worden voldaan en zoveel mogelijk van de 8 adviezen opgevolgd. | ||
Onze systemen zijn gekoppeld aan de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en initiatiefnemers kunnen vragenbomen doorlopen | ||
Onze systemen zijn vanaf 2024 in staat om aanvragen of meldingen vanuit de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) te doen of ontvangen. In de komende jaren ontwikkelen we steeds meer vragenbomen, daarbij wordt gestart met de topactiviteiten en moeten in 2032 alle activiteiten opgenomen zijn. | ||
In 2025 hebben wij een Omgevingsvisie. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
In het kader van de Omgevingswet stellen wij een Omgevingsvisie op dat het gemeentelijk strategisch kader vormt voor ruimtelijke ontwikkelingen. Deze omgevingsvisie vervangt al het huidige omgevingsbeleid, inclusief de dorpsstructuurvisies en de omgevingsvisie Buitengebied. In 2023 zijn dorpsgesprekken gevoerd en is een omgevingsagenda vastgesteld die de basis vormt voor de Omgevingsvisie die in 2024 wordt opgesteld. We moeten een MER-procedure doorlopen en verwachten besluitvorming van de omgevingsvisie in 2025. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Beschikbaar hebben en houden van voldoende professionals in verband met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Vaststellen omgevingsagenda met integrale doelen en hoofdopgaven | ||
In de omgevingsagenda stellen we de integrale doelen en hoofdopgaven vast. | ||
Ontwerp omgevingsvisie vaststellen door college en ter informatie naar de raad | ||
Wij versnellen gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door prioritering. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
Tot nu toe werd getracht om alle kleine en grote ruimtelijke initiatieven en vraagstukken op te pakken, ook als deze niet direct kansrijk zijn of complex. In 2024 zetten we enerzijds in op het prioriteren van de lopende woningbouwprojecten die tot 2030 gerealiseerd worden, waarbij grotere plannen zoals IJsseldistrict de hoogste prioriteit hebben. Daarnaast worden verkenningen gedaan voor de toekomstige woningbouwlocaties, omdat ook na 2030 de vraag naar woningen nog groot is. Projecten met een lage(re) prioriteit pakken we niet of met minder inzet op. De (particuliere) ruimtelijke ontwikkelingen willen wij kostendekkend maken. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Stijgende bouwkosten, stikstofproblematiek en krappe arbeidsmarkt. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Versnelling woningbouw (projecten) | ||
Door prioritering bereiken we dat de grotere woningbouwprojecten sneller worden uitgevoerd waardoor we eerder de benodigde woning aantallen bereiken. | ||
Wij maken een gebiedsvisie voor het Soerens Beekdal. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
We maken voor het buitengebied van Spankeren en Laag-Soeren (het Soerens Beekdal) een gebiedsvisie. In dit gebied wordt door de particuliere grondeigenaren al enige tijd gewerkt aan een gezamenlijke visie. Er spelen opgaven op het gebied van energie, water, natuur, landschap en landbouw. In het kader van het Vitaal Landelijke Gebied Gelderland (VLGG ) vragen we extra ondersteuning en middelen voor het realiseren van deze gezamenlijk gebiedsvisie en uitvoering. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Bij een dergelijk gebiedsproces bestaat altijd het risico dat tegenstrijdige belangen elkaar niet vinden. Daarnaast is voor de uitvoering van een visie ook uitvoeringsbudget nodig, hier is nu nog geen rekening mee gehouden. | ||
Beoogde resultaten: |
Vernieuwing omgevingsbeleid | ||
In 2024 werken we met de Omgevingswet. | ||
In 2025 hebben wij een Omgevingsvisie. | ||
Wij versnellen gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door prioritering. | ||
Wij maken een gebiedsvisie voor het Soerens Beekdal. |