Mobiliteit en infra | ||
We bouwen aan een verkeersveilige, bereikbare en op een duurzame mobiliteit ingerichte woon-, werk- en leefomgeving. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
Dit thema gaat over de fysieke omgeving en mobiliteit. Hoofddoel is dat we zorgen voor versterking van onze veilige, bereikbare en schone woon-, werk- en leefomgeving. Bij het beheer, onderhoud en de aanleg van nieuwe infrastructuur zijn natuurwaarden en klimaataanpak steeds prominenter in beeld. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Subsidieverwerving, prijswerking in grondstoffen en materialen, capaciteit in de projectketen, inperking/stopzetting van veerpontdiensten. | ||
Beoogde resultaten: | ||
Toetsen van de gefaseerde aanpak in overwegbeveiliging door de spoorwegbeheerder | ||
Meer kwaliteit en gebruikersgemak voor de inrichting van de openbare ruimte rondom de geplande spooroverwegaanpassingen. We stimuleren dat zoveel mogelijk spoorwegovergangen worden beveiligd of worden gesaneerd. | ||
Een actuele visie op (duurzame) mobiliteit | ||
We stimuleren het fietsgebruik en andere vormen van slimme en duurzame vormen van mobiliteit. In 2024 volgt een uitwerking hiervan. Ook werken we verder aan onderliggend mobiliteitsbeleid (parkeernormen, deelmobiliteit, circulatieplan, etc.). | ||
We breiden de laadinfrastructuur voor motorvoertuigen uit | ||
Wij streven er naar om in alle dorpskernen openbare laadvoorzieningen te plaatsen. | ||
Verkeersveiligheid verbeteren door waar mogelijk in de bebouwde kom 30km zones instellen | ||
Wij willen de verkeersveiligheid in de wijken, en met prioriteit bij scholen, vergroten. Wij willen buurten | ||
We dragen bij aan de mobiliteitstransitie. | ||
Wat willen we bereiken? | ||
Dit thema gaat over de transitie van een systeem waarin de bereikbaarheid vooral gericht is op de auto-op-fossiele-brandstoffen, naar een systeem waarin we de voetafdruk als gevolg van mobiliteit minimaliseren. Hoofddoel is dat ons wegennet, de verkeersstromen en de weggebruikers klaar zijn voor de toekomst, door goed mee te doen met systemen te voorzien van data en datagedreven te werken. Data is namelijk de brandstof voor nieuwe mobiliteit en is nodig om de noodzakelijke mobiliteitstransitie te faciliteren. Met data kunnen we bijvoorbeeld beter en op een voorspellende manier verkeer sturen en zo onder andere drukte op plekken voorkomen. Ook kan op deze manier effectief worden ingezet op mensen op andere manieren te laten reizen doordat bijvoorbeeld deelmobiliteit slimmer kan worden aangeboden. | ||
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | ||
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | ||
Subsidieverwerving, netwerkcongestie, afhankelijkheid van regio en regiogemeenten, capaciteit in de projectketen, prijswerking in grondstoffen en materialen. | ||
Beoogde resultaten: | ||
in de opgave Verbonden Regio van de GMR Arnhem Nijmegen geven we invulling aan een gedragsaanpakprogramma, deelmobiliteit en hubs | ||
Digitale mobiliteitsdata op orde voor slimme sturing in verkeersstromen en voor goede werking van voertuiginnovatie | ||
We brengen de digitale mobiliteitsdata verder op orde voor slimme sturing in verkeersstromen en voor goede werking van voertuiginnovatie (bv. automatische snelheidsaanpassing o.b.v. bebording). |
Mobiliteit en infra | ||
We bouwen aan een verkeersveilige, bereikbare en op een duurzame mobiliteit ingerichte woon-, werk- en leefomgeving. | ||
We dragen bij aan de mobiliteitstransitie. |